Pierwszymi nauczycielami małego Frycka byli jego mama Justyna, później gry na fortepianie uczył się u Wojciecha Żywnego. W dzieciństwie Chopin kilkukrotnie wakacje spędzał u swoich kolegów, w posiadłościach ich rodziców - m.in. w Poturzynie i Szafarni. Poznawał wówczas obrzędy i zwyczaje mieszkańców okolicznych wsi, a także brał udział w wiejskich uroczystościach oraz zabawach. Dzięki temu często słuchał muzyki ludowej. Nawiązywał do niej później we własnej twórczości. Rytmy mazura, kujawiaka i oberka można bez trudu rozpoznać w jego mazurkach.
Mazurek to krótka kompozycja nawiązująca do rytmów tańców ludowych przeznaczona najczęściej na fortepian.
Fryderyk Chopin - Mazurek D-dur op. 33 nr 3
Słuchając utworu pomyśl, do którego polskiego tańca narodowego nawiązuje utwór?
W wieku 13 lat rozpoczął naukę w szkole. Uczęszczał najpierw do Liceum Warszawskiego, a potem do Szkoły Głównej Muzyki w Warszawie. Studiował tam kompozycję i teorię muzyki u Józefa Elsnera. Został zwolniony z przedmiotu instrumentu, ponieważ zauważono nieprzeciętny sposób i charakter gry Chopina.W okresie studenckim Fryderyk skomponował dwa koncerty fortepianowe: e-moll i f-moll. Oprócz fortepianu grał na organach. Mając piętnaście lat grał w trakcie niedzielnych mszy dla uczniów Liceum Warszawskiego odprawianych w Kościele Wizytek.
Fryderyk Chopin - Koncert fortepianowy e-moll op. 11 cz. 2: Romance - Larghetto.
Jaki jest nastrój utworu?
Zapoznaj się z piosenką Gdy Chopin grał
muz: Janusz Bogacki, sł: Rafał Przybył
(podręcznik str. 98-99)
TEKST:
1. A gdyby jak Chopin umieć
szept zagrać, co wpada w wiatr
na pięciolinię nut strumień przelać za kluczem – ot tak.
szept zagrać, co wpada w wiatr
na pięciolinię nut strumień przelać za kluczem – ot tak.
Słyczeć w ce-mollach, Des-durach
walce, mazurki i śnić
o blaskach jezior i górach,
by chwilę później tam być!
walce, mazurki i śnić
o blaskach jezior i górach,
by chwilę później tam być!
Ref.:Gdy Chopin grał, to każdy stał,
oczarowany i zasłuchany,
gdy dłońmi wbiegł na biały brzeg
pełen klawiszy- czy Ty to słyszysz?…
oczarowany i zasłuchany,
gdy dłońmi wbiegł na biały brzeg
pełen klawiszy- czy Ty to słyszysz?…
2.A gdyby tak jak Fryderyk
wciąż w sobie coś z Frycka mieć
wariacje robić z opery,
fantazje w ballady wpleść.
wciąż w sobie coś z Frycka mieć
wariacje robić z opery,
fantazje w ballady wpleść.
Na głowie mieć burzę włosów,
pod nimi preludiów sto,
w muzyce na życie sposób
w wierzbę, by pod nią siąść.
pod nimi preludiów sto,
w muzyce na życie sposób
w wierzbę, by pod nią siąść.
Ref.:Gdy Chopin grał, to każdy stał,
oczarowany i zasłuchany,
gdy dłońmi wbiegł na biały brzeg
pełen klawiszy- czy Ty to słyszysz?…
oczarowany i zasłuchany,
gdy dłońmi wbiegł na biały brzeg
pełen klawiszy- czy Ty to słyszysz?…
ZADANIE:
W oparciu o podręcznik (str. 98-104) proszę zrób notatkę w zeszycie uwzględniając następujące pytania:
1. Wymień nauczycieli fortepianu Fryderyka Chopina?
2. Gdzie spędzał wakacje jako dziecko?
3. Jakie koncerty skomponował w okresie studenckim?
4. Na jakim instrumencie oprócz fortepianu grał Chopin?
5. Podaj definicję mazurka?
W oparciu o podręcznik (str. 98-104) proszę zrób notatkę w zeszycie uwzględniając następujące pytania:
1. Wymień nauczycieli fortepianu Fryderyka Chopina?
2. Gdzie spędzał wakacje jako dziecko?
3. Jakie koncerty skomponował w okresie studenckim?
4. Na jakim instrumencie oprócz fortepianu grał Chopin?
5. Podaj definicję mazurka?