czwartek, 19 marca 2020

KLASA 6 KUJAWIAK Z OBERKIEM. ETNOGRAFIA.

KUJAWIAK - polski taniec narodowy pochodzący w Kujaw. Utrzymany jest w wolnym tempie i metrum 3/4. Melodia kujawiaka jest smutna i rzewna, a rytm - płynny i spokojny.
Inne nazwy "kołysany", "kolebany".



ZAŚPIEWAJMY

CZERWONE JABŁUSZKO


1.Czerwone jabłuszko 
przekrojone na krzyż
Czemuż ty dziewczyno 
krzywo na mnie patrzysz ?

Ref:
Gęsi za wodą, kaczki za wodą,
uciekaj dziewczyno bo Cię pobodą,
ja Ci buzi dam, ty Mi buzi dasz,
ty Mnie nie wydasz, ja Cię nie wydam.
Mazurek mazureczek, Oberek obereczek,
Kujawiak kujawiaczek, Chodźże Maryś, chodźże chodź.. x2.

2. Czerwone jabłuszko
upadło pod łóżko,
Spodobało mi się
Jasiowe serduszko.

Ref:
Gęsi za wodą, kaczki za wodą,
uciekaj dziewczyno bo Cię pobodą,
ja Ci buzi dam, ty Mi buzi dasz,
ty Mnie nie wydasz, ja Cię nie wydam.

Mazurek mazureczek, Oberek obereczek,
Kujawiak kujawiaczek, Chodźże Maryś, chodźże chodź.. x2.

3.Czerwone jabłuszko
upadło, upadło.
Kogo ja kochałam
jeszcze nie przepadło.

Ref:
Gęsi za wodą, kaczki za wodą,
uciekaj dziewczyno bo Cię pobodą,
ja Ci buzi dam, ty Mi buzi dasz,
ty Mnie nie wydasz, ja Cię nie wydam.

Mazurek mazureczek, Oberek obereczek,
Kujawiak kujawiaczek, Chodźże Maryś, chodźże chodź.. x2.



KUJAWIAK W TWÓRCZOŚCI:

Henryka Wieniawskiego - Kujawiak a-moll


Fryderyka Chopina - Fantazja A-dur op. 13 Vivace: Kujawiak




OBEREK - to najszybszy polski taniec narodowy. Ma wesołą melodię i jest utrzymany w metrum 3/8. Na wsiach bywał też nazywany jako "obyrtany", "obertas".


OBEREK W TWÓRCZOŚCI KOMPOZYTORÓW:


Karol Szymanowski - Oberek 

 

Grażyna Bacewicz - Oberek




Henryk Wieniawski - Oberek G-dur op. 19 nr 1






 ETNOGRAFIA - to nauka zajmująca się badaniem ludowej twórczości muzycznej, czyli folkloru  różnych epok i kultur.  Kulturę ludową można poznać w skansenie, czyli w muzeum na wolnym powietrzu. Wybitnym polskim etnografem był OSKAR KOLBERG (1814 - 1890).




ZADANIE: Uzupełnij kartę pracy, którą znajdziesz tutaj:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdyIlCACNRHek8MHH6222IHcqCefbuKgRoQxPqDQcUr77xwww/viewform?usp=sf_link